Myśliwi od dawna wiedzieli, że ślady
nie tylko zdradzają gatunek zwierzęcia, ale też
można z nich wyczytać
bardzo wiele na temat jego zachowań.
|
Sprawdź, jak budowa kończyny wpływa
na budowę śladu (eksperymentuj lub posłuż
się książką o
współczesnych zwierzętach i ich tropach; jak wyglądają
tropy różnych zwierząt na śniegu).
|
Sprawdź, jak sposób i prędkość
poruszania się wpływa na tropy (przejdź i przebiegnij
po miękkim podłożu, a
następnie zmierz odstępy między kolejnymi odciskami
stóp, sprawdź kształt odcisków - głębokość
odcisków
palców i pięty.
|
Sprawdź, jak rodzaj podłoża (piasek,
muł, gleba) wpływa na głębokość,
dokładność i trwałość odcisku.
|
Jak można te obserwacje wykorzystać do interpretacji tropów dinozaurów? |
Możesz
skorzystać ze wskazanej w Linkotece strony internetowej,
zawierającej różne wzory służące
do
obliczania prędkości dinozaurów na podstawie
tropów, a także z kalkulatora, do którego możesz
wstawić dane
uzyskane z pomiarów szlaków tropów (własnych
lub dinozaurowych). Oto
polskie objasnienie procedury. |
Dowiedz
się, gdzie znajduje się najbliższe muzeum z eksponatami
paleontologicznymi. Wykorzystaj zdobyta wiedzę podczas zwiedzania. A może w Twojej okolicy odsłaniają się skały zawierające skamieniałości - wybierz się na wycieczkę i spróbuj odczytać zapis kopalny (wykorzystując literaturę, np. przewodniki terenowe). |
Spróbuj
wykonać samodzielnie odlew skamieniałości.
Jeśli nie dysponujesz np. odciskiem amonita czy śladu dinozaura, odciśnij własną stopę w glinie, a następnie zalej odcisk (otoczony "murkiem" z gliny) gipsem rozrobionym z wodą. Możesz dodać nieco brązowej farby (np. ochry) lub piasku. Po wyschnięciu wyjmij odlew z formy i oczyść. Będzie to łatwiejsze, jeśli pokryjesz wcześniej formę substancją zapobiegającą przywieraniu, np. oliwą. Płaski gipsowy odlew może mieć skłonność do pękania - aby temu zapobiec, możesz wzmocnić gips zatapiając w nim "zbrojenie" - np. kawałki bandaży.
|
Dowiedz się, czy w Twojej okolicy nie
krążyły podania na temat "czarcich łap"
(odciski stóp dinozaurów lub chiroteriów) ,
"smoczych kości" (przeważnie ssaków z
epoki lodowcowej) lub "strzałek
piorunowych" (belemnitów). Przepytaj
starsze osoby, przejrzyj miejscowe archiwa,
np. wspomnienia autobiograficzne. Urządź
w szkole lub domu kultury wystawę na
temat miejscowych znalezisk - podaj ich
ludowe objaśnienia i porównaj z naukowymi
interpretacjami paleontologów.
|
Ścieżka dydaktyczna tropami dinozaurów
w Bałtowie
|
|
|